Istoria singurului pilot român care a concurat în Formula 1

de: Alex Rizea
12 12. 2017

Formula 1 înseamnă mașini rapide, piloți recunoscuți la nivel mondial și sute de milioane de euro rulate. Puțini sunt cei care știu că, la un moment dat, un român a obținut locul al doilea în timpul unei curse de Formula 1. Se întâmpla în 1929 la Monaco.

George Burianu nu este atât de cunoscut pe cât ar trebui în România. Povestea singurului pilot român care a concurat în „Marele Circ” a început pe 20 august 1901, la Brăila, data și locul nașterii sale.

Burianu a fost un copil pasionat de automobile, deși la acea vreme mașinile erau o raritate pe meleagurile mioritice. Șansa i-a surâs adolescentului Burianu care a plecat la vârsta de 16 ani în Italia, unde l-a cunoscut pe pilotul Felice Nazzarro, cel care triumfase în Marele Premiu al Franței în anul 1907.

Prietenia dintre cei doi a fost benefică pentru Burianu întrucât Felice a văzut potențialul românului. La acea vreme, Burianu testa la Torino mașini pentru Fiat. Nazzaro îl sfătuiește pe român să meargă în Belgia, acolo unde lumea curselor auto lua amploare, iar brăileanul își ascultă mentorul.

La finele anilor ’20, George Burianu începe cariera de pilot auto în Belgia pe automobilele SpeedSport.

„Georges, nu George!” – un nume ales special pentru Formula 1

Acela este momentul când George Burianu își dă seama că un nume românesc ar sta în calea triumfului său, astfel că își schimbă numele în Georges Bouriano. Ascensiunea începe și Bouriano câștigă mai multe competiții, e drept, minore.

În anul 1929, Georges Bouriano își dă toate investițiile pe un Bugatti T35C cu care se înscrie în Formula 1. La prima sa participare, în cursa de la Monaco, pe data de 14 aprilie 1929, Burianu reuseste să obțină locul al doilea, în spatele câștigatorului William Grover-Williams, pilotul echipei Ettore Bugatti. Românul se clasează înaintea neamțului Rudolf Caracciola, care conducea un Mercedes-Benz SSK.

Deși mai participă și la alte curse în următorii ani, Georges Bouriano nu mai reușește performanța din 1929.

Din Formula 1 direct în război

În perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, Burianu se înrolează ca pilot voluntar în Fortele Aeriene Britanice. După încheierea războiului, fostul pilot se angajează la firma „Beherman & Demoen”, cea care importa mașini Land Rover. George Burianu a murit în anul 1996, în Belgia, la vârsta de 95 de ani.

Astăzi, mașinile pe care a pilotat românul sunt expuse la loc de cinste la Indianapolis Motor Speedway Hall Of Fame Museum din Statele Unite ale Americii.

Fotografie via Pro Bike.